Copywriting: dé basis: een sterke briefing!

Als copywriter schrijf ik over de meest uiteenlopende onderwerpen, voor de meest uiteenlopende doelgroepen en voor de meest uiteenlopende media. In alle bescheidenheid: mijn sterk inlevingsvermogen is daarbij een voordeel, want ik begrijp nogal snel dingen die ik niet begrijp. Begrijpt u? Maar sterke copy komt nooit uit het niets. Er gaat steeds een sterke briefing aan vooraf. Hoe gaat u daarvoor het best te werk?

Mijn advies: brontekst als briefing

Met een briefing geeft u uw copywriter ingrediënten om mee aan de slag te gaan.  Mijn advies aan elke klant is om eerst zelf uw tekst (proberen) te schrijven. U kent uw boodschap én uw doelgroep als geen ander. Op basis van uw eigen kennis schrijft u een zogenaamde ‘brontekst’. Dat mag bijvoorbeeld ook in telegramstijl. De kwaliteit van uw zelfgeschreven tekst is onbelangrijk. Alleen de inhoud telt. Een vragenlijst helpt u daarbij.

Enkele voorbeeldvragen voor uw briefing:

  • Beschrijf het project waarover uw tekst moet geschreven worden.

  • Wat is de bedoeling van uw tekst: informeren, (verkoop) stimuleren, overtuigen,…?

  • Wie is de doelgroep van uw tekst? Klanten, prospecten, journalisten (persbericht)…?

  • Voor welk medium is uw tekst bedoeld? Website? Folder? Brochure? Magazine? Mailing? Jaarverslag? Persbericht? Blog?

  • Wanneer moet uw tekst klaar zijn? Deadline? En hoeveel woorden of tekens mag/moet hij tellen?

Briefing face to face

Hebt u geen zin of tijd om zelf een tekst in elkaar te boksen? Is het van uw laatste schooldag geleden dat u een tekst schreef en haalt u nog liever uw vaatwasser leeg dan zo’n brontekst te schrijven? Kies dan voor een andere werkwijze. U spreekt af met uw copywriter voor een telefonische briefing of een briefing ‘face to face’ op locatie, bijvoorbeeld bij u op kantoor. Tijdens dit overleg vertelt u alles wat hierboven vermeld staat. Nadeel van deze werkwijze is natuurlijk de hogere kostprijs en ook een kans op onvolledigheid. Maak daarom vooraf een goede voorbereiding van wat u kwijt wilt in uw tekst(en).

Correctie- en feedbackronde

Is uw copywriter goed gebrieft? Dan kan hij aan de slag om voor u een sterke en rendabele tekst te schrijven. Bert Moons Copywriting & Journalistiek haalt steeds uw vooropgestelde deadline en schrijft wat en in welke ‘tone of voice’ u wilt. Indien nodig voeg ik er nog nuttig advies aan toe. Gratis en voor niks. Veel copywriters voegen één correctie- of feedbackronde toe aan hun offerte. Bij Bert Moons Copywriting & Journalistiek krijgt u zoveel correctierondes dat u nodig hebt tot u 200 % tevreden bent over uw tekst. Hierbij bent u volledig vrij om zinnen of volledige alinea’s die u niet OK vindt, te melden. Alles kan, alles moet! Ik sta open voor alle kritiek. Uw tekst waar gevraagd aanpassen, aanvullen of zelfs volledige delen schrappen: het vormt voor Bert Moons Copywriting & Journalistiek geen enkel probleem. Soms zal ik u op basis van mijn 25 jaar ervaring wel adviseren om iets niet te doen, maar u beslist!  U bent mijn klant, en dus ook mijn baas. En mijn baas hoort tevreden te zijn!

Zowel voor online als offline (printed) media bezorgt Bert Moons Copywriting & Journalistiek u de juiste inhoud.  Vraag hier vrijblijvend uw offerte.

Laat een reactie achter