Copywriting: minder is meer, 7 tips om het kort te houden

Schrijven is schrappen. Less is more! Hoe minder woorden om uw boodschap helder over te brengen in een tekst, hoe makkelijker deze te lezen is. Hoe korter, hoe overtuigender. Als u tenminste de juiste schrijfstijl gebruikt. Die hanteert veel keer meer de woorden ‘u’ en ‘uw’ dan ‘wij’ en ‘onze’ of ‘ik’ en mijn’. De lezer krijgt de nadruk. Hij wil dat zelf voelen. Kort, maar overtuigend schrijven is een kunst. Het begint met overbodige woorden weg te laten, moeilijke vormen te schrappen, onnodige adjectieven op te lossen, enzovoort.

Hieronder 7 tips om het kort en krachtig te houden:

1. Gebruik geen lange woorden.

Lange woorden hebben vaak het tegenoverstelde effect. Ze worden minder goed begrepen en klinken eerder arrogant en pretentieus.

2. Schrappen waar nodig.

Als het mogelijk is om een woord te schrappen, schrap het dan ook! Alle overbodige woorden verminderen de kracht van uw tekst. Minder is                  altijd beter. Altijd!

3. Gebruik geen spreekwoorden.   

Bekende uitdrukkingen kunnen afgezaagd zijn en bovendien weinig origineel. Uw lezer reageert trouwens op zijn of haar eigen gevoel, mogelijk niet op dat van u.

4. Vermijd passieve zinnen.

Passief: De man werd gebeten door de hond. Actief: De hond beet de man.

 5. Spreektaal werkt!

Neem uzelf op – bijvoorbeeld met uw smartphone – en zeg wat u bedoelt om uw lezer te overtuigen. Schrijf dit later uit. Spreektaal is vaak simpel, duidelijk en uiterst efficiënt.

6. Oefening baart kunst.

Besteed veel aandacht aan uw teksten en oefen veel. Een duidelijke tekst is erg belangrijk. Uw lezer omarmt een goed geschreven tekst. Dat zal de kwaliteit verhogen en uw lezer boeien én overtuigen

7. Laat uw teksten professioneel schrijven, dat loont!

Zowel voor online als offline (printed) media bezorgt Bert Moons Copywriting & Journalistiek u de juiste inhoud.  Vraag hier vrijblijvend uw offerte.

Laat een reactie achter