Copywriting: vijf misverstanden over copywriters

Over het beroep van copywriter bestaan veel misverstanden.  U leest hier hoe ik ze rechtzet.

Misverstand 1. Een copywriter is een mierenneuker

Uiteraard kent de copywriter wel alle fijne kneepjes van de taal, maar die kennis zet hij in om zijn doelen te bereiken. En dat is resultaat boeken voor u als klant. Een copywriter is dus geen taalkundige mierenneuker.  Het is wel een specialist in teksten schrijven die informeren, overtuigen, doen kopen en renderen. Liefst wel zonder dt-fouten natuurlijk.

Misverstand 2. Copywriters kunnen niet tegen kritiek

Copywriting is een creatief beroep. Maar slechts weinig copywriters noemen zichzelf een artiest. Nee, een goede copywriter is een professional. Hij is niet bang voor kritiek. Integendeel: hij wacht na het schrijven op uw feedback zodat hij uw teksten kan aanpassen tot wanneer u 200 % tevreden bent.

Misverstand 3. Een goede copywriter schrijft uit de losse pols

Goede copy begint met een goede briefing. Het is geen goed idee om uw briefing even snel af te werken met een paar woorden en ervan uit te gaan dat de copywriter de rest zelf wel zal verzinnen. Neen, zonder een gedetailleerde briefing kan een copywriter niet aan de slag. Hij schrijft niet uit de losse pols. Zorg er dus voor dat uw copywriter alle informatie heeft om te kunnen schrijven … én dat u daarna beschikbaar bent om opmerkingen te geven tijdens uw correctierondes.

Misverstand 4. Copywriting is gemakkelijk

Iedereen kan schrijven. Daarom denken veel ondernemers dat copywriting gemakkelijk is. Jammer genoeg wordt er heel vaak veel geld geïnvesteerd in de vorm van een website, folder, magazine of ander medium, terwijl men de inhoud, zijnde de teksten, “wel even zelf tussen de soep en de patatten schrijft”. Want iedereen kan schrijven, weet u nog ? Copywriting is echter een vak. Het gaat erom om precies de juiste woorden te vinden die bij uw lezer op de juiste knoppen drukken. Dat is geen schrijven meer, dat is copywriting. Vergeet ook niet het belang van goede teksten, want daar is uw lezer naar op zoek.

Misverstand 5. Copywriters zijn duur

Als u net begint met uw business kan een copywriter inschakelen wel een behoorlijke investering zijn. Tenminste, als u voor kwaliteit kiest, want het internet krioelt van goedkope copywriters, dikwijls leerkrachten in bijberoep. Die leveren echter niet de kwaliteit die u meer rendement geeft. Hoewel een copywriter dus een flinke hap uit uw budget kan nemen, moet u kijken naar wat die goede copywriter u gaat opleveren. Denk aan professionele teksten voor uw brochures, folders, sociale media, nieuwsbrieven, websites, blogs, advertenties, enzovoort. Laat die schrijven door een goede copywriter en ze informeren, overtuigen en renderen gegarandeerd beter. Voor wie nog twijfelt: als u denkt dat het duur is om een professionele copywriter in te schakelen, wacht dan tot u een beroep doet op een amateuristische copywriter. Vergelijk en leer!

Zowel voor online als offline (printed) media bezorgt Bert Moons Copywriting & Journalistiek u de juiste inhoud.  Vraag hier vrijblijvend uw offerte..

Laat een reactie achter